Anpassad yoga

Stärk din självläkande förmåga genom göra en anpassad yoga.

Den anpassade yogan kan utföras av alla, oavsett ålder, kroppsform, det finns inga begränsningar. Särskilt utmattade och kroniskt sjuka personer kan delta i utövandet av den Anpassade Yoga. Rörelserna är små och inte så fysiskt krävande. Det här handlar inte om att träna som en prestation. Den anpassade yoga ska aldrig göra ont och du måste inte vara vig eller ha tränat tidigare. Du blir inte svettig – men det är bra att ha mjuka kläder som inte sitter åt.

En timmes enkla yogapass, där varje pass börjar med intoning och avslutas med uttoning. Det är en enkel ritual för att markera din stund här och nu då du har möjlighet att vara fokuserad på din egen inre balans, läkning och med yogans grundläggande intention i  kombination med djupverkande meditation återskapa en djup, direkt och energimässig balans på alla plan. Utgångspunkt är alltid utifrån individens förmåga och kapacitet.

Vi kommer arbeta dels med den klassiska Kundaliniyogan som bas i ett mycket lugnare tempo, vi stärker medvetenheten kring andetagets betydelse, medveten andning tillsammans med mjuka rörelser, avslappning och meditation.

En del av lektionerna kommer vara från Kum Nye, tibetansk yoga som är en mjuk och helande mindfullnessyoga, Kum Nye motverkar stress och förändrar negativa vanemönster. Rörelserna kan påminna om Tai Chi och Chi Gong, dvs lugna stillsamma rörelser som alla har möjlighet att utöva.

Kum Nye är en hälsosam yogaform som ökar vår glädje och uppskattning för livet, yogan är läkande för själen och får oss att fungera mer harmoniskt. Kum Nye balanserar, integrerar, ger energi och lugn till hela vår varelse, ger synbar effekt i våra relationer och med vår omgivning

Forskning har visat att denna typ av yoga, långsamma rörelser tillsammans med långsamt andetag och medveten närvaro har gett mycket bra resultat i rehabilitering och medicinsk yoga är utvecklat utifrån resultaten av hundratals vetenskapliga studier över hela världen, då på olika former av yoga, bland dem också några svenska studier om Kundaliniyoga men i otroligt långsamt tempo. Dessa studier är gjorda på Karolinska Institutet, Danderyds sjukhus och i Stockholms Universitets regi. De svenska vetenskapliga studier som har gjorts har visar tydliga effekter på bl.a. stress, utmattning, rygg-/nack-problem, sömnproblem, förmaksflimmer, högt blodtryck, oro och förmågan att balanserar hormonella obalanser

Övningarna vi gör sker stående, sittandes eller liggandes alternativt kan alla övningarna göras sittandes på en stol. Vi pallar ibland  upp oss med bolster, kuddar, block och använder även bälte, allt för underlätta yogarörelsen. Du får efter varje träff övningar med dig som gör att du sedan kan fortsätta att träna hemma om du vill.

Om-Ah-Hum

 

 

Share This