Den yogiska andningen - andas in andas ut
Stenar balanserar på sandstrand vid hav

Sensing Yin

 

Det här är klassen för dig som älskar Yin-yoga och samtidigt vill dyka djupare ner i denna magiska underbara yogaform.

Grunden i yin yogan har sina rötter i den forntida taoistiska traditionen i Kina, att vara i harmoni med naturens rytm och flöde. I det kinesiska tänket är aldrig något stilla, allt ska var i flöde om det inte är ett flöde utan det stannar stilla i kroppen så uppstår stagnation och ur stagnation kan sjukdom börja gro.  Alla system inom och utom oss behöver rörelse, det där fantastiska och energigivande flödet. I Yinyoga använder vi oss av läran om de fem elementen och principen om yin och yang, samma principer som används inom traditionell Kinesisk Medicin (TKM). Rörelserna är specifika för att stimulera dessa fem elementen inom oss och på så vis väcka de energetiska egenskaperna och skapa harmoni hos varje individ.

Vad är det då som skiljer sensing yin mot vanlig yinyoga?

I sensing yinyoga har man plockat in ny forskning om vår bindväv/fascia dessutom tittar man på hur barn, djur och naturfolk lever och rör på sig. Det finns egentligen inget i vår värld eller natur som är menat att vara stilla, allt rör sig och allt skiftar, det är där vår nya sensing yin-yoga kommer in. Vi använder oss av rörelser i våra positioner,vi spiralar vår kropp, oscillerar, vi gungar lätt , skakar kroppen och pandikulerar mycket för att få bindväven/fascian att släppa på sina spänningar när det behövs. Vi lär om, lyssnar in kroppens behov och utgår från kroppens ”vetande” att självreglera när den behöver. Lätta rörelse och tryck när det behövs gör att nervsystemet kan lugna sig och det i sin tur gör att bindväven kan släppa ännu mer. När vi utövar sensing yin yogans långa positioner (ca 4 – 20 min) påverkar vi vår bindväv genom att få den att förlängas och liksom spräckas upp för att återfuktas. Våra kroppar är uppbyggda av en mängd olika system och det första som var på plats var vår fascia/bindväv, den omsluter och stöttar upp våra kroppar och hänger upp vårt skelett. Alla andra system ligger också i bindväven och kommunicerar genom att färdas i denna magiska väv.

Vi är vårt nervsystem och detta fantastiska system som är där för att vi ska överleva behöver tas omhand, precis som på det vis som vi tar hand om våra kära och nära. Nervsystemet ligger inbäddat i vår bindväv och dess funktion behöver ha en mjuk väl återfuktad bindväv som underlättar all information som vår kropp dagligen transporterar runt. När bindväven/fascian har börjat vidga sig och blir lite mer följsam så börjar ju även de andra systemen i kroppen få mer flöde, de börjar även de reagera med att släppa på blockeringar i deras system/kanaler och en härligt flödande och fri känsla sprids i kroppen. När vi blir stressade så stramas bindväven åt och då blir alla de systemen som ligger i väven påverkade. Om vi då kan göra små lugnande rörelse som gör att spänningen släpper och att vi sedan kan stanna i vår position och bara låta lager för lager släppa det som vi kapslat in i bindväven från  genom trauman, skador, ärrbildningar. Releasing av spänningstillstånd kan vi låta ske och på ibland sker det på ett djupt plan i vår kropp.  Vi får även ett giftavsläpp i vår bindväv när vi gör sensing yinyoga, det kan göra att vi kan må lite illa eller behöver gå på toaletten lite oftare, detta är inget konstigt alls utan kroppen får bara en möjlighet att släppa taget om det den inte behöver.

Varmt välkommen till härliga klasser under hösten 20

Allt bäst till dig 

Om Ah Hum

Share This