Livsyoga, soft livsyoga & kundalini yoga

Sanna är utbildad livsyogalärare av Tomas Frankell, Deva. Tomas introducerade kundaliniyoga i Sverige under 1980-90 talet, startade även den första lärarutbildningen för kundaliniyogalärare. I slutet av 1990 talet gick han, med stöd av Yogi Bhajan vidare och startade sin egen yogaskola – Livsyogan.

Livsyoga har sina rötter i Kundaliniyoga (enl Yogi Bhajan), det är en dynamisk yogaform, samma tekniker och kriya -yogapass används som inom traditionen för kundalini. Ett stort fokus läggs på ökad medvetenhet, det handlar om att i passen fylla oss med ny kraft och energi så vi har möjlighet att möta vardagen i balans och med ökad medvetenhet.

Livsyogan erbjuder lika många olika yogapass som kundaliniyogan. Passen har alla sitt specifika fokus t ex att stärka och vitalisera ryggen eller skapa centrering. Livsyoga handlar om att tända vår inre glöd varje dag. Att fylla oss med ny kraft, ny energi så att vi kan möta vardagen med balans och medvetenhet.

Livsyogan är en ny riktning inom den stora kundaliniyoga-traditionen. Vi använder exakt samma tekniker och yogapass som inom kundaliniyoga. Samtidigt lägger vi stort fokus på medvetenhet. Vilket innebär utvecklandet av bl a självacceptans, centrering.

Kroppsställningarna/rörelserna (asana) i yogan är lätta att utföra, de passar alla och du behöver inte vara vig eller i fysiska toppform för göra livsyoga-kundaliniyoga, alla människor kan göra övningarna även om man är lite äldre eller inte har tränat på länge. Fokus för livsyogan-kundaliniyoga är att bemästra sinnet, den är en aktiv och dynamisk yogaform, i de flesta övningarna kombineras rörelserna med en kraftfull andning,så den blir mer intensiv än klassisk hathayoga men mindre fysiskt krävande än ashtangayoga. Livsyoga-kundaliniyoga är utformat för att ge både fysisk och psykisk balans samt stabilitet. Man arbetar med att stärka nervsystemet och rena kroppens energikanaler, vilket är en förutsättning för att kunna öka energiflödet i kroppen.

Soft livsyoga är en mildare och mjukare livsyoga-form och passar dig som vill träna en mjukare variant eller kanske är lite äldre. Vi fokuserar på andetaget tillsammans med rörelsen och undviker utföra övningar dynamiskt, vi växlar inte heller snabbt mellan olika positioner utan övningarna har en mer meditativ klang. Övningarna utförs sittande på stol eller stående. Varje pass innehåller övningar för rörelser, andningsövningar, längre avslappning i slutet av passet samt enkel meditation.

Länk till mer info om Livsyoga

Share This