Alla drabbas vi någon gång av ont i ryggen men de flesta problemen kan vi förebygga och slippa på lång sikt.

Det finns många bra rörelser för stärka ryggen, mjuka upp, öka flexibiliteten i ryggraden och öka cirkulationen av ryggmärgsvätskan. Du kommer efterhand här på sidan få olika rörelse som du sen kan sätta i hop till ett eget pass. Först ut är “ryggflexen”. Om du har långvariga problem med din länd eller rygg så gör denna övningen men med försiktighet, med medvetenhet, det får absolut inte göra ont men den kan vara jobbig – gör den i egen takt, tillsammans med långa djupa andetaget. Sätt dig i lätt meditationställning dvs med korslagda ben eller på en stol/ sängkant (om du sitter på stol el sängkant kom då sittande långt fram -känn dina sittben) ryggen är rak och ta ett långt djupt andetag in, håll andan….släpp ut andetaget, upprepa några gånger – landa med sinnet i din kropp. Fatta nu tag med båda händerna om fotryggen/ankeln eller om dina knäskålar. Andas in samtidigt som du försiktigt börjar flexa framåt, rulla bäckenet framåt, lyft bröstkorgen, ländryggen pressas lite framåt – medveten rörelse och mjukt. Andas ut – flexa ryggen bak, kura i ihop ryggen -böjd som en banan. Ha huvudet rakt under hela övningen, bara ryggraden som rör sig. Fortsätt, andetaget leder rörelsen och allt eftersom du blir mer varm, medveten om rörelsen så sträck gärna ut lite till, flexa lite till. Fortsätt 1-3 minuter Avsluta rörelsen, stanna upp i mitten, rak rygg, håll kvar händerna, ta några långa djupa andetag, sitt en stund och känn efter hur det känns. Om-ah-hum

Share This